torsdag 8 januari 2009

Sluta särbehandla nätet.

Vad många missar i debatten är att idag är nätet inte nån "trevligt liten friditssyssla" utan en nödvändighet för att fungera i samhället. Via nätet görs bankärenden, jag lämnar in min skatteredovisning, folk tar del av nyhetsflöden osv. Utan nätet skulle en vanlig Svenssons liv försvåras avsevärt, nätet är en spegling av vårat samhälle och ska ha samma lagar som "det riktigta samhället".

Därför vill jag ni gör en tanke lek och vänder på steken, om vi idag skulle applicera dagens nätlagar på vår sammhälle:

Det skulle inbära att först och främst skulle jag vara tvungen att ha konstant kontakt (via telefon kanske) med FRA och berätta vart jag är och vart jag är påväg.
Musikbranshen skulle ha möjlighet att begära ut foton från övervakningskamror, min månadskorts-reselog etc etc för att ta reda på om jag har lyssnat på "illegal" musik. Längre fram om datalagrings direktivet skulle gå igenom skulle jag också vara tvungen att höra av mig till svenska staten, berätta vart jag är och vad jag gör (hela tiden) och även föra logg på allt jag gör.

Ser ni själva absurditeten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar