fredag 2 januari 2009

Jag vill inte vara Pirat

Jag har varit medlem i Piratpartiet sen 2006. Ett par veckor innan "den stora smällen", dvs polisens razzia av The Piratebays servrar, fyllde jag i mina uppgifter och betalade min medlemsavgift med ett sms.
Jag tänkte med mitt första inlägg försöka ge en bild på om varför jag är Pirat eller rättare sagt förklara varför jag inte vill vara Pirat.

Jag har vuxit upp i en miljö där det har diskuterats väldigt mycket. Min familj har alltid diskuterat och debatterat om allt från mobiltelefon-strålning till Venezuelas politik. Jag har ärvt en stark tro på demokrati, mänskliga rättigheter och att makt korrumperar. Min uppväxt har varit röd och min politiska övertygelse ligger i liberalvänstern.
Eftersom jag har ett brinnande för datorer och jobbar som programmerar kom jag tidigt in i frågor om upphovsrätt, internetcensur och liknande och jag har alltid törstat efter ny kunskap.

Mina 2 grundpelare i min politiska övertygelse är Samhällsvärde och Mänskligt värde, Min övertygelse är att frågor om vår samlevnad eller mina mänskliga rättigheter är viktigare än styrräntorna.
Det är vad det här inlägget handlar om; jag vill debattera högljutt om a-kassa regler eller momssatser eller om skolan ska ha krav på uppfostran av elever.
Men hela den biten är helt sekundär just nu, vi har ett politiskt etasiblimang som snabbt och effektivt monterar ner mina männskliga och demokratiska rättighter och dom skäms inte ens för det. Visst får dom stå och svettas lite i en Tv-studio när de ska förklara en underparagraf i FRA lagen som dom inte har en aning om men så fort dom är tillbaka i Rosenbad struntar dom högaktningsfull och nästan på ett förnedrande sätt i att folk har en egen åsikt och klubbar igenom nästa övervakningslag.

Vad jag vill komma till är jag min stora dröm är att Piratpartiet inte ska finnas, deras frågor om övervakning och männskliga rättigheter är så självklara att det är helt sjukt att det måste skapas en helt ny politisk grupp bara för att försvara något så självklart.

Jag vill inte vara pirat, jag vill vara en person som har tid och energi att lägga på momsatser och fackavgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar