fredag 23 januari 2009

Att dela med sig

Jag tog mig tid och tittade igenom Zeitgeist filmerna, något jag lovat mig själv att göra ett bra tag nu.
Första filmen var helt ok, kanske lite för inriktad på "The big conspiracy" och NWO för min smak men helt klar ett måste att se.

Den andra filmen, Zeitgeist Addendum, däremot är något som alla borde se, speciellt folk inom piratrörelsen. Själv sitter jag med gåshud fortfarande.
Nu tar filmen i sig inte upp just fildelning eller immaterialrätt utan ifrågasätter hela det monetära systemet.
Så vad har det med fildelning att göra?

Precis allting.

Att dela med sig av kunskap och kultur sätter hela det monetära systemet ur spel. Hela vårat samhälle är idag baserat på att allt jag gör skapar en skuld hos mig eller någon annan. Någon blir skyldig mig pengar eller en mot-prestation om jag utför ett arbete och tvärt om.
Fildelning eller att dela med sig kräver ingen motprestation (sen kan jag lägga en moralisk bedömning i att jag tycker motparten också ska dela med sig av sin kunskap).

Om vi filosoferar över vad just fildelningsakten innebär i det stora hela är det så mycket mer än att jag låter min kollega lyssna på en låt gratis, vad det innebär är att jag för över en kunskap och en upplevelse helt utan mot kompensation. Jag berikar en annan människas liv på "min bekostnad".

Ska man dra det riktigt långt är fildelning en av de få riktigt oegoistiska handlingar man kan utföra näst in till förlåtandet.

Desto mer jag tänker på det här desto mer känner jag att vi, i Piratpartiet och uupphovsrätts-kritiker är bara början på ett helt nytt sätt att se på samhället.
Många försöker tvinga in våra åsikter i ett redan definierat fack, vissa anser att vi är kommunister andra ser oss anarka-liberaler. Dom har fel, det är lika meningslöst att försöka klassifira vilken typ av citrus ett äpple är, båda är en frukt men helt olika.

Fildelningsfrågan ifrågasätter på djupet allt vad vi står för idag, idag handlar allt om vinning, profit, det genomsyrar allt, allt från skolgång till den senaste iPhonen. Folk kommer se tillbaka på våran tid och se oss som de som började förändra samhället i grunden, de som stod emot "status-quo" tänkandet och förändrade.

Nu låter jag som en evangelist, men jag tror faktiskt det här bara den lilla snöbollen som sakta börjar få fart. Vi bygger en ny värld där kunskap och kultur står över personlig vinning.
För vi, människor, är inte från grunden skapade till egoister och individer, vi är en del av allt och den bästa känslan som finns är att dela med sig, att vara en del av något annat. Ingen Ferrari eller 3G-Iphone i världen kan slå känslan av att dela en upplevelse med en annan människa.

We must protect the Internet in all times, as it is, truely, our savior right now.
-Zeitgeist Addendum

Internet är något av det vackraste människan någonsin har skapat, vi har en kollektiv samlingsplats där alla människor möts som likar och alla har tillgång till lika mycket kunskap och kultur. På Internet finns ingen social hierarki.

Det är klart att förespråkarna är livrädda för oss och kommer kämpa tills sista blods-droppen, för vi underminerar hela den nuvarande maktstrukturen.
På samma sätt som vetenskapsmännen ifrågasatte kyrkan under renässansen ifrågasätter vi vår tids kyrka; det monetära systemet. Vi sätter de sociala och samhällsliga värdet framför allt annat.

Nu kanske många tycker att jag skriver mina åsikter på deras näsor, men fråga dig innerst inne;
Varför vill du delar med dig? Varför ifrågasätter du immateriell- och upphovs-rätt?

Nu kan jag bara svara för mig själv men jag hoppas och vet att andra håller med mig.
För för mig går mänskligt värde framför allt annat.

Visst jag hymlar inte med att jag är lika hjärntvättad in i det nuvarande systemet och gillar att tjäna pengar och köpa flotta prylar till mig själv.
Men det betyder inte att jag vill förändra och påverkar.
Att ifrågasätta pengar är nått av det svåraste som finns, för idag är pengar allt, det berör många och vi är så beroende av dom att det nästan känns obehgligt att tänka en värld utan dom, många blir till och med arga och kallar en dum och naiv.

Dum är jag inte (min mamma säger att jag är "speciell" ;D), men visst, lite naiv är jag nog, för jag har en obotlig tro på att människan kommer till slut göra rätt för sig själv.
Vi strävar sakta mot ett bättre samhälle, men människor som vi är måste vi göra det genom empiriska studier.
Vi måste springa in i väggen ett par gånger innan vi förstår att det är dags att byta håll, och det gör vi tills slut. För alla människor vill ha det bättre och jag tror att kärleken segrar.


För det är precis det allt handlar om i slutändan, kärlek.

2 kommentarer:

  1. Ska se de där två filmerna, verkar intressant. Bra blogg Johan, jag gillar det du skriver.

    SvaraRadera
  2. mmm Zeitgeist väckte otroligt mycket människor.

    Har du sett filmen.

    911 chronicles truth raising ?


    En annan ubber rulle.

    Lägg märke till Silverstein vakterna utanför byggnaden och brandmannen och bilderna på den utblåsta lobbyn i wtc 911 tornen.

    ; )

    Nwo kommer rasa.

    Men dom tar väl livet av oss alla först som i Endgame dokumentären.

    Lol vi blir zombie och dom överlevande är eliten.

    Sjukt Tema allt hämtat från bibeln.

    Märks att eliten spelar gud.

    SvaraRadera