måndag 19 januari 2009

Genus i Piratpartiet

Klara skrev ett väldigt intressant inlägg härom dagen ang könsroller i Piratpartiet, Anna Troberg fortsätter på samma linje.

Båda inläggen gör mig ofantligt glad, jätteglad. Jag känner mig stolt över mitt parti.

I Piratpartiet finns inga kvinnogrupper, kvoteringar eller jämstäldighetsplaner av den enkla anledningen att det inte behövs.
Precis som partiet överskrider blockgränser överskrider vi också köns-kriget.
Min teori är att eftersom vår diskussion förs ett helt annat plan än om det ska vara Mansskatt eller inte, frågan totalt irrelevant för Piratpartiet, är vi könsneutrala.
Min personliga övertygelse är att man inte ska peta i ett infekterat sår, man ska rengöra och förbinda, inte gräva djupare för att se hur lång det "gröna gôjset" har tagit sig.
I ett "vanligt" parti pågår könskriget för fullt, kvinnor känner sig underlägsna och åsidosatta, männen känner sig hotade eller oskyldigt anklagade.
Det är klart som korvspad att konsensus aldrig kommer nås så länge man kletar runt i såret. Förstår ni vad jag menar?

I Piratpartiet finns ingen könsdebatt vilket gör att alla möts som jämlikar.
(nej jag anser inte att att Jämlikhetsarbetet ska läggas ner, det är inte det jag säger)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar