lördag 7 februari 2009

40/2=20

40, så många platser kommer det finnas för åhörare på The Piratebay-rättegången.
Egentligen är det hälften eftersom 20 av dessa är reserverade för pressen. Något som gör det hela ännu mer tokigt är att en mariotet av den närvarande pressen ägs av Bonniers, som är en av målsägarna. TPB killarnas vänner och familjer kommer få slå om de resterande 20 platserna med alla andra.
Nån mer än jag som anser ett det hela luktar lite unket?
Själv hade jag tänkt ta ett par dagar ledigt och åka upp till Stockholm, något som nu ser ganska meningslöst ut, för jag tänkter inte slåss om en plats som borde vara öronmärk till killarnas nära och kära, dom kommer behöva allt stöd från sina familjer dom kan få.
Man kan undra hur dom har tänkt, rättegången kommer vara en av de mest bevakade på mannaminne.
Jag är väldigt dåligt insatt i hur saker fungerar praktiskt runt en rättegång. Men kan jag som medborgare lägga in klagomål på var en rättegång kommer hållas?

Bara för att täcka de mest "grundläggande" behoven skulle en sal med minst 150 platser användas. TBP killarna själva kommer klaga men det hade varit bra om vi kunde backa up dom på något sätt.
Det är väldigt viktigt att rättegången är så öppen som möjligt eftersom den har en så stark politisk ton. Det får inte finnas några tvivel vad som hände där inne.

En live-feed vore också att önska så man kan följa rättegången även dom dagar jag inte är där.


Så någon som har några tips på hur man går tillväga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar